مزیت دورکاری برای شرکت ها و کارفرمایان | Advantage of telecommuting for companies

مزیت دورکاری برای شرکت ها و کارفرمایان

مزیت دورکاری برای شرکت ها و کارفرمایان دورکاری که به عنوان کار از خانه نیز شناخته می شود، به سرعت در حال رشد است. کارمندان از راه دور از قدرت تلفن، ایمیل، برنامه های ویدئو کنفرانس یا نرم افزار برای برقراری ارتباط بین خود استفاده می کنند. بیایید بررسی کنیم که چرا این روش کار بسیار مهم شده است و چرا اکثر مشاغل این روش را تأیید می کنند.

0 امتیاز
زون شنبه 30 مهر 1401 412 بازدید

دورکاری بعنوان یک روش جدید و نوین در محیط کاری، به تعامل، ارتباط و هماهنگی بین کارمندان و شرکت های مختلف پرداخته است. با فناوری های یشرفته و افزایش قابلیت دسترسی به اینترنت، دورکاری به یکی از سبک های محبوب ار در سال های اخیر تبدیل شده است. به مرور زمان دورکاری با توجه به مزایا و معایب آن به یکی از روش های پرطرفدار در محیط کاری تبدیل شده است.در این مقاله، به بررسی مزایا و معایب دورکاری و ارائه راهکارهایی برای بهبود و افزایش کارآمدی آن پرداخته خواهد شد.


دورکاری چیست؟

دور کاری یا (Remote Work) به معنای انجام مشاغل وظیفه‌مندانه در فضایی غیر حضوری و برخط است. در واقع، دور کاری به کارمندان این اجازه را می‌دهد تا از هر جایی با دسترسی به اینترنت، کار خود را انجام دهند. این شیوه کاری، در سال‌های اخیر با پیشرفت فناوری و عصر دیجیتالی شکل گرفته و در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها به‌عنوان یک الگوی کاری جدید به‌ کار گرفته می‌شود.

در دور کاری، کارمندان قادرند از هر کجا که باشند، به شرط داشتن اینترنت و لوازم الکترونیکی مناسب، مانند کامپیوتر یا تلفن همراه با قابلیت اتصال به اینترنت، کار خود را انجام دهند. این شیوه کاری به صرفه‌تر بودن و تعامل کاری بهتری بین اعضای یک شرکت کمک می‌کند.

یکی از مزایای دور کاری صرفه‌جویی در هزینه و زمان است. با داشتن دسترسی به اینترنت، کارمندان دیگر نیازی به سفر به محل کار یا اقامت در شهرهای بزرگ ندارند. این بازهم منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های زندگی، از جمله هزینه‌های حمل و نقل، تغذیه و سکونت می‌شود. همچنین، دور کاری به کارمندان این امکان را می‌دهد که برای خودشان زمان بیشتری فراهم کنند و زمان بیشتری را صرف خانواده، سفر و یا همکاری در پروژه‌های شخصی کنند.

دور کاری، باعث افزایش بهره‌وری کارمندان می شود. کار در فضایی آرام و راحت‌تر، امکان دسترسی آسان‌تر به منابع و ابزارهای کاری، و کاهش محدودیت‌های زمانی برای کار، همگی به کارمندان کمک می‌کنند تا در کمترین زمان ممکن، کار خود را به بهترین شکل انجام دهند.


6 مزیت دورکاری برای شرکت ها و کارفرمایان 

دورکاری که به عنوان کار از خانه نیز شناخته می شود، به سرعت در حال رشد است. کارمندان از راه دور از طریق تلفن، ایمیل، برنامه های ویدئو کنفرانس یا نرم افزار برای برقراری ارتباط بین خود استفاده می کنند. بیایید بررسی کنیم که چرا این روش کار بسیار مهم شده است و چرا اکثر مشاغل این روش را تأیید می کنند.این مقاله 6 دلیل قانع‌کننده برای شروع دورکاری به شما ارائه می‌ شود:


1 - هزینه های اداری کمتر

به عنوان یک صاحب کسب و کار، اگر ترازنامه خود را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنید، متوجه این موضوع خواهید شد که هزینه های دفتر بین 10 تا 30 درصد از کل هزینه های شما را در بر دارد. آیا این درصد به طورنگران کننده ای بالا نیست؟ بسیاری از مردم آنقدر به این رقم عادت کرده‌اند که نمی‌دانند ممکن است زیاد باشد.


2 - کاهش هزینه و زمان حمل و نقل

اگر کارمندانی در دفتر دارید، یا با هزینه شخصی سفر می کنند یا شما هزینه رفت و آمد را به آنها پرداخت می کنید. اگر شرایط قبلی باشد، پس شانس بیشتری برای آنها وجود دارد که از شما بخواهند تا این هزینه ها را پوشش دهید و برای کارمند نیز قابل درک است. آنها نه تنها باید هزینه سوخت را بپردازند، بلکه باید هزینه تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه را نیز از حقوق خود بپردازند.

همچنین باید توجه داشت که رفت و آمد نه تنها هزینه بر است بلکه زمان بر است. یک فرد به طور متوسط حدود 2 ساعت در روز سفر می کند. این بدان معناست که آنها 10 ساعت در هفته را برای رفت و آمد صرف می کنند.


3 - افزایش بهره وری

بر کسی پوشیده نیست که افرادی که از خانه کار می‌کنند نسبت به افرادی که مجبور به رفتن به ادارات هستند، کارآیی بیشتری دارند. بهره وری با سلامت جسمی و روانی ارتباط زیادی دارد. در خانه، مردم احساس آرامش امنیت می کنند.

همچنین، در سناریوهای کار از خانه، حواس پرتی بسیار کم است. می توان یک بازه زمانی مناسب را به کار اختصاص داد که در آن تمرکز بیشتری داشته باشد. این زمان میتواند صبح، عصر یا شب باشد.


4 -شبکه سازی سریعتر

گاهی اوقات، شما برای استخدام نیروی متخصص نیاز به یک فرآیند خسته کننده دارید.  

شرکت هایی که دورکاری نمی کنند باید فرآیند طاقت فرسای مصاحبه با نامزدهای استخدام را طی کنند. برای ملاقات با یک فرد همفکر، حتی ممکن است مجبور شوند از سمینارها یا کنفرانس ها بازدید کنند تا به آنها نزدیک شوند.


از سوی دیگر، فردی که در یک سازمان مستقر در خانه کار می‌کند، به سادگی تماس می‌گیرد، ایمیل می‌زند یا پیامی مستقیم به فرد مربوطه ارسال می‌کند تا با او ارتباط برقرار کند. این بسیار ارزان تر است و در زمان، نسبت به روش سنتی صرفه جویی بیشتری می شود.


5 - پوشش جهانی

دورکاری فقط به چند جلسه حضوری نیاز دارد. این بدان معنی است که شما مجبور نیستید به دنبال استعدادهای محلی باشید. شما می توانید فراتر از مرزهای کشورها، یا حتی قاره ها بروید تا تناسب کامل را پیدا کنید. و امکان بزرگی را برای شرکت ایجاد می کند تا از بین کاندیداهای بسیار با استعداد از کشورهای دیگر انتخاب کند.


6 - رضایت کارکنان

موقعیتی که در آن کارمندان بتوانند از خانه کار کنند، راحتی بیشتری به آنها می دهد و به نوبه خود، احساس رضایت بیشتری می کنند. 

دورکاری به کارکنان این امکان را می دهد که در انتخاب زمان برای کار انعطاف پذیری داشته باشند. و زمان کافی برای ارتباط با دوستان و خانواده خود می دهد

یک کارمند شاد و راضی همیشه برای یک سازمان بهتر از یک کارمند ناراضی است.


چالش ها و معایب دورکاری

در حالی که دورکاری می تواند مزایای بسیاری داشته باشد، می تواند منشأ برخی از چالش ها نیز باشد. برای مثال برخی از نکات منفی عبارتند از:

  • ارتباط شخصی و اجتماعی کمتر با مدیران و همکاران.
  • کارگر ممکن است حواس پرتی بیشتری در خانه داشته باشد که باعث کاهش بهره وری می شود.
  • کارفرمایان نمی توانند نحوه استفاده کارگران از زمان خود را کنترل کنند.
  • ممکن است رسیدگی به مسائل مربوط به فناوری اطلاعات دشوارتر باشد.
  • برای مدیران ممکن است نظارت بر کارمندان دشوارتر باشد.
  • دورکاری می تواند به معنای کاهش امنیت برای سازمان باشد


سامانه زون ابزاری مناسب برای دورکاری

سامانه حضور و غیاب زون یکی از ابزارهای مناسب قابل استفاده برای دورکاری شرکتها است. مزایای سامانه زون با کاهش هزینه های سازمانی مورد توجه بسیاری از شرکتها قرار گرفته است. این سامانه علاوه بر مقرون به صرفه بودن، نیازی به تجهیزات پیچیده و پرسنل متخصص برای استفاده ندارد. محیط کاربری راحت نرم افزار باعث شده است کلیه کارمندان و کارکنان دورکار بتوانند به راحتی از این برنامه استفاده کنند و ترددها و درخواست های خود را براحتی ثبت نمایند.


مزایای دورکاری برای کارفرما و کارمند چیست؟

  • کاهش هزینه های فضای کاری مانند ( اجاره مکان، خرید میز و صندلی ، آب ، برق و ... )
  • امکان استفاده از توانایی های افراد بیشتر
  • کم کردن هزینه های مرخصی پرسنل و بیماری آنان
  • استفاده از زمان بندی مفید کارکنان که امکان حضور در محل کار را ندارند.


بهترین شیوه های مدیریت تیم

برای فعال کردن سیاست‌های کارآمد از راه دور، یک مدیر باید فهرستی از بهترین شیوه‌ها را در مورد استراتژی‌های مدیریتی حفظ کند. مجموعه نمونه ای از بهترین شیوه ها عبارتند از:

1 - یک مدیر باید محیطی از اعتماد را ایجاد کند، به ویژه اعتمادی که کارکنان در حال کار هستند.

2 - مدیریت بر اساس نتیجه فکر دورکاری یک کارمند به دلیل بهره وری می تواند نگران کننده باشد. با این حال، مدیران تنها در صورتی باید نگران بهره‌وری باشند که کارمند همان نقش‌هایی را که در زمان حضور در دفتر انجام می‌دهند، انجام ندهد.

3 - کار تیمی همچنان مهم است. مدیران باید به کار تیمی به عنوان یک فعالیت گروهی نگاه کنند.

4 - زمانی را برای ملاقات حضوری به عنوان یک تیم اختصاص دهید تا حس قوی جامعه را ادامه دهید.

5 - افراد دورکار را در جلسات و رویدادها دعوت کنید.

6 - برنامه های کاری منعطف را در نظر بگیرید. زیرا بسیاری از کارمندان ممکن است دورکاری را یک مزیت یا امتیاز قابل توجه بدانند.

7 - در مورد انتظاراتتان مختصر صحبت کنید. حصول اطمینان از اینکه هر کارگر می‌داند وقتی دورکاری مهم است، چه انتظاری از آنها می‌رود. دانستن اینکه در چه جلساتی باید شرکت کنند، چه کاری باید در چه زمانی تکمیل شود و سایر وظایف مهمی که باید وقت شناس باشند، در تضمین ماندن کارمندان در کار مهم هستند.

8 - از فناوری مناسب برای پشتیبانی از دورکاری برخوردار باشید. اطمینان از اینکه فناوری و نرم‌افزار قابل دسترسی و استفاده آسان است، ارتباط بیشتر بین اعضای تیم را ارتقا می‌دهد - چه این فناوری ایمیل، نرم‌افزار اشتراک‌گذاری صفحه، خطوط کنفرانس، نرم‌افزار اشتراک‌گذاری اسناد یا سایر خدمات باشد.

9 - پشتیبانی فناوری اطلاعات. مدیران همچنین باید اطمینان حاصل کنند که کارکنان از راه دور به تیم فناوری اطلاعات سازمان برای هر گونه خرابی دستگاه یا نرم افزار دسترسی دارند. کارکنان از راه دور برای برقراری ارتباط، انجام کار و انجام بسیاری از وظایف دیگر به عملکرد مناسب فناوری خود وابسته هستند.


حتما بخوانید: مقاله منظور از شیفت شناور اداری یا منعطف چیست؟


تکنولوژی مورد استفاده در دورکاری

فناوری مورد استفاده برای پشتیبانی از دورکاری ممکن است بسته به صنعت متفاوت باشد، با این حال، برخی از محصولات نرم افزاری کلی وجود دارند که در بسیاری از تنظیمات دورکاری مفید خواهند بود. به عنوان مثال، Google G Suite، یک نسخه تجاری از Google Drive، دارای گروه بندی نرم افزار است که شامل Google Docs، Sheets و Slides است. Zoom همچنین در حال حاضر یک برنامه محبوب برای ویدئو کنفرانس است. Zoom از اشتراک‌گذاری صفحه و تماس‌های ویدیویی پشتیبانی می‌کند.


نتیجه گیری

در کل، دورکاری یک روش کارآمد برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری است. و از آنجایی که این روش قابلیت کارها را از راه دور فراهم می کند، شرکت ها را از محدودیت های مکان و زمان رها می سازد. و از طرف دیگر دورکاری می تواند به محیط زیست کمک شایانی کند زیرا اجازه می دهد با کاهش رفت و آمد ها آلودگی هوا کاهش داده شود.

سوالات متداول
  • دورکاری به چه معناست؟
    دورکاری توانایی کارمند برای انجام تکالیف کاری از خارج از محل کار سنتی با استفاده از ابزارهای مخابراتی مانند ایمیل، تلفن، چت و برنامه های ویدئویی است.
  • مزایای دورکاری چیست؟
    دورکاری یا کار از راه دور کارمندان کارهای خود را از طریق وسایل آنلاین انجام می دهند. این افراد حرفه ای در فضای اداری فیزیکی شرکتی که با آن کار می کنند حضور ندارند، بلکه از راه دور یا در دفاتر خانه خود یا در مکانی با دسترسی به اینترنت کار می کنند. و با مزایایی مانند افزایش رضایت شغلی، تعهد سازمانی، و عملکرد شغلی و کاهش استرس و خستگی کاری همراه است.
  • چرا مردم دورکاری را دوست دارند؟
    تعادل کار و زندگی. کار در خانه به بسیاری از افراد این امکان را می دهد که کارهایی را انجام دهند که نمی توانند در دفتر کار انجام دهند، مانند حضور با فرزندانشان. در کنار انعطاف‌پذیری فردی، موقعیت دورکاری می‌تواند به شما کمک کند بین شغل و زندگی شخصی‌تان تعادل بهتری برقرار کنید.
مقالات مرتبط بااین مقاله
دیدگاه کاربران نمایش پرطرفدارن ترین 0 دیدگاه ثبت شده است
افزودن دیدگاه جدید راجع به این مقاله ورود به حساب کاربری

لطفا وارد حساب کاربری خود شوید